Koronawirus SARS-CoV-2 szybkim krokiem wkracza do coraz to nowszych zakątków świata. Wstrząsnąwszy światową gospodarką, zaburzywszy politykę monetarną, rzuca na kolana indeksy giełdowe, fabryki i łańcuchy dostaw. Kwarantanna, kontrole na granicach, zamknięta przestrzeń powietrzna, centra handlowe, instytucje kultury, kawiarnie i restauracje.

Uważany przez niektórych wręcz za alternatywę dla wojny światowej, koronawirus wystawia na próbę przedsiębiorców, ale też skłania do zastanowienia się nad optymalizacją biznesu, jak również do dostosowania modeli biznesowych do nowych warunków rynkowych.

Koronawirus SARS-CoV-2 stwarza szanse dla polskiego biznesu

Obsługując w tych dniach najróżniejsze projekty lingwistyczne, Biuro Tłumaczeń VEROLING sprawdza, dla których gałęzi gospodarki szalejący koronawirus SARS-CoV-2 może okazać się wręcz szansą.

Koronawirus SARS-CoV-2 jako szansa: oto które branże straciły, a które najmocniej zyskały

Nazwany z początku 2019-nCoV, „chiński” koronawirus spowodował spustoszenie wszędzie tam, gdzie (wcześniej) konieczny był kontakt twarzą w twarz lub dochodziło do spotkania z większą grupą ludzi.
Najbardziej ucierpiały m.in. branża transportowa (lotnictwo, kolej, przewozy towarów i osób, fracht, logistyka i spedycja) i paliwowa, przemysł motoryzacyjny (szczególnie w zakresie dostaw podzespołów), sektor turystyczny oraz branża rozrywkowa, gastronomiczna i odzieżowa.

Mówiąc krótko, tzw. „koronawirus z Chin” obnażył liczne problemy w gospodarce światowej. Niemniej jednak w parze z zagrożeniami zawsze występują wspaniałe szanse.

Koronawirus SARS-CoV-2 jako szansa dla wielu branż

Jako biuro tłumaczeń wiemy, że na chiński wyraz 危机 (wēijī; „kryzys”) składają się dwa znaki: wēi (危) i (機/机). „Jī” oznacza moment początkowy, zasadniczy punkt zwrotny.
Dla których gałęzi gospodarki koronawirus SARS-CoV-2 oznacza szansę na rozwój?

Szybka nawigacja:

1. Działalność kulturalna i rozrywkowa, edukacja online
2. Producenci oprogramowania: narzędzia do pracy zdalnej
3. Przychodnie i szpitale: usługi medyczne na odległość
4. Apteki internetowe, hurtownie internetowe z artykułami BHP i środkami ochrony osobistej
5. Markety budowlane
6. Branża usług porządkowych
7. Kluby fitness i siłownie
8. Branża gier i płatne usługi rozrywki
9. Sklepy internetowe i branża e-commerce
10. HoReCa: hotele, hostele i inne obiekty noclegowe
11. HoReCa: gastronomia (restauracje i catering)
12. Usługi pocztowe, firmy kurierskie, rynek dostaw jedzenia
13. Automatyka i robotyka: roboty i drony
14. Rynek przewozów
15. Rynek MICE/branża eventowa
16. Nowe usługi, w tym usługi mobilne
17. Branża beauty
18. Branża reklamowa: usługi digital marketingowe

Zamknięte budynki biurowe, szkoły i uczelnie, rozbudowanie opcji telepracy/home office, jak również wymuszona samoizolacja istotnie wpłynęły na sposób wykonywania obowiązków służbowych. Zupełnie odmieniły też modele interakcji ze światem zewnętrznym.

1. Działalność kulturalna i rozrywkowa, edukacja online

Wprowadzony przez rząd całkowity zakaz prowadzenia działalności objął wszelkie zbiorowe formy kultury i rozrywki. Zakaz organizacji koncertów i widowisk, zamknięte teatry i kina, kasyna, biblioteki i muzea sprawiły, że ludzie zaczęli szukać dostępu do wiedzy, wydarzeń kulturalnych oraz rozrywki w Internecie.

W zależności od zainteresowań możemy wybrać darmowe kursy online, które pozwolą podszkolić języki obce, nauczyć się podstaw programowania lub na przykład zarządzania. Przykładowo Coursera w związku z epidemią CoViD udostępniła do 31 lipca ponad 3800 darmowych kursów dla ponad 400 kierunków w ramach Coursera for Campus.
W ramach programu „Leading Through Change” globalna firma SalesForce nie tylko uczy, ale też oferuje rozrywkę, zapraszając gwiazdy takie jak Sheryl Crow.

Nawet jeśli nie odczuwamy potrzeby dokształcania się online, mamy w najbliższym czasie dostępne „na kliknięcie myszki” eventy kulturalne, interaktywne wystawy muzealne, bogaty wybór organizowanych przez teatry, opery czy filharmonie koncertów i innych wydarzeń.

Nauczyciele przekonali się do Google Classroom, gdzie można tworzyć wirtualne klasy, prowadzić dyskusje i sprawdzać „kartkówki”.
Wymuszona niemal 100% cyfryzacja spowodowała również popularność systemów antyplagiatowych typu Turnitin, narzędzi na weryfikacji językowej online i podobnych.

Z uwagi na oczywiste korzyści, zmiany w sposobie nauczania mogą mieć dalekosiężne skutki i spopularyzować szeroko rozumiane kształcenie na odległość.

2. Producenci oprogramowania: narzędzia do pracy zdalnej

Telepraca, jak również edukacja online spowodowały ogromną popularność narzędzi w chmurze, szczególnie umożliwiających zdalny dostęp do „firmowych” stanowisk pracy, a także oprogramowania usprawniającego bezproblemowe działanie firmowej infrastruktury IT. Wzrost odnotowują firmy oferujące usługi VPN, producenci systemów do zarządzania projektami, dostawcy usług VoIP.

Producenci narzędzi do zdalnej pracy i wcześniej nie narzekali na brak pracy. W okresie epidemii oraz również po jej przezwyciężeniu firmy takie jak Microsoft, Cisco najwyraźniej będą miały pełne ręce roboty. Prężnie rozwija się należąca do Facebooka platforma do pracy zespołowej Workplace. Z kolei producent platformy do wideokonferencji, prowadzenia webinariów i ogólnie współpracy online, Zoom Video Communications, podaje, że liczba pobrań ich programu do spotkań online wzrosła między 22 lutym a 22 marca 2020 r. o 1270%, czyli ponad 12 razy!

Wszyscy na jakiś czas znaleźliśmy się w skórze freelancerów.

3. Przychodnie i szpitale: usługi medyczne na odległość

Kolejną poważną zmianę, a nawet dwie koronawirus wywołał w służbie zdrowia. Podobnie jak w sferze edukacji, usługi na odległość zadomowiły się również w medycynie.

Z jednej strony obserwujemy znaczący wzrost wydatków na zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych. Z drugiej strony coraz popularniejsza staje się telemedycyna. Rekordowa liczba pacjentów zaczęła pobierać konsultacje medyczne online, a do naszego słownika, podobnie jak kiedyś wyraz „e-mail”, weszły e-wizyty, e-diagnoza, e-recepta i e-zwolnienie.

Spodziewamy się popularyzacji istniejących już programów i przyrządów wykorzystujących technologię Wi‑Fi/Bluetooth. Bezdotykowe termometry lekarskie na podczerwień to tylko początek. Powstające wcześniej w sposób rozproszony smartbandy i gadżety do pomiarów wagi, ciśnienia itp. uzupełni cała masa programów do zdalnej diagnozy i przesyłania pomiarów do lekarza (oczywiście zdalnego).

Tworzące się na naszych oczach przyzwyczajenia pacjentów sprawią, że eksperymentalne zdalne zabiegi, a z czasem nawet operacje, przeprowadzane za pomocą zdalnie wysyłanych lekarzy‑robotów, staną się chlebem powszechnym. Trend zdają się wyznaczać Stany Zjednoczone, gdzie wydaje się znacznie więcej na tłumaczenia medyczne niż u nas, nie wspominając o rozpowszechnieniu przychodni online, takich jak np. United HealthCare Services.

4. Apteki internetowe, hurtownie internetowe z artykułami  BHP i środkami ochrony osobistej

Oczywiście niewyobrażalny popyt na usługi szpitali i przychodni przekłada się na prawdziwe oblężenie, jakie przeżywają apteki internetowe. Podobnie z producentami artykułów BHP, środków ochrony osobistej i specjalistycznej odzieży roboczej. Mamy niekończący się popyt na gogle ochronne, kombinezony typu TYVEK, maski typu FFP2/FFP3, maseczki chirurgiczne, ochraniacze na obuwie, rękawiczki lateksowe i nitrylowe; środki do dezynfekcji rąk, powierzchni i pomieszczeń.

Pomimo graniczącej z chaosem sytuacji w ww. branżach, warte odnotowania są pierwsze aktywne działania w zakresie marketingu cyfrowego. Apteki internetowe często zamawiają stworzenie e-sklepu, gdzie można kupić leki, suplementy diety, kosmetyki. Nadal jednak z rezerwą podchodzą choćby do aktywnego prowadzenia serwisów społecznościowych czy tworzenia kampanii PPC i CPC.

Zastanawia też zupełny brak zainteresowania możliwością tłumaczenia stron internetowych aptek na język angielski, ukraiński, niemiecki i inne. Nawet więksi gracze – apteki internetowe ZIKO, Dbam o Zdrowie/Doz.pl, Cefarm – nie posiadają choćby angielskiej wersji strony. Co prawda część obcokrajowców dogada się z farmaceutą w języku obcym lub łamaną polszczyzną, ale będą przecież zawsze szukali informacji w języku ojczystym!

Podsumowując, jedna z nielicznych branż, której zagraża nie koronawirus, tylko przesadna zachowawczość cyfrowa.

5. Markety budowlane

…w końcu spotkała okazja, by intensywniej promować zakup materiałów budowlanych, roślin i krzewów z możliwością transportu lub odbioru na miejscu.

6. Branża usług porządkowych

Tutaj też jest bardzo dobrze, a swoje „5 minut” mają przedsiębiorstwa oferujące usługi profesjonalnego sprzątania, dezynfekcji, dezynsekcji itp.

7. Kluby fitness i siłownie

Nie, nie upadły i zapewne nieprędko upadną. Tyle że z dnia na dzień zaczęły wprowadzać poważne zmiany w sposobie pracy.

Klient woli / jest zmuszony ćwiczyć w domu, to i centra sportowe zaczęły się dostosowywać. MultiSport, z którego korzysta również załoga VEROLING, wprowadził zajęcia online z trenerem personalnym, rozszerzył ofertę dietetyczną, zaoferował w tym trudnym okresie darmowe audiobooki dotyczące zdrowia, sylwetki i motywacji. Część centrów fitness zatrudniło obcokrajowców lub oferuje tłumaczenia symultaniczne na język osoby ćwiczącej.

Treningi zdalne za pomocą aplikacji Zoom pozwalają klubom przetrwać trudne czasy, ale też zachować bazę kliencką. Przy odrobinie wysiłku i przemyślanych działaniach w digital marketingu, można przejąć klientów innych, tymczasowo zamkniętych, a nieaktywnych w świecie wirtualnym klubów fitness, ponieważ każdy chce wrócić do formy, a lato tuż-tuż.

Wydaje się, że w trudnym okresie szczególnie przydatne i warte rozpowszechnienia są pomysły niektórych klubów na współpracę z firmami oferującymi catering dietetyczny, jak i producentami zdrowej żywności. Pewne możliwości, choć na dość ograniczoną skalę, może zapewnić współprac z producentami odzieży, obuwia oraz akcesoriów sportowych.

8. Branża gier i płatne usługi rozrywki

W Chinach popyt na gry wzrósł o 40% r/r. Jest to niewątpliwie złoty okres dla producentów gier i aplikacji rozrywkowych.

9. Sklepy internetowe i branża e-commerce

Kryzys boleśnie dotknął branżę odzieżową i obuwniczą. Skutki jednak odczuły głównie stacjonarne sklepy sieciowe z ubraniami i butami.

Co innego sklepy internetowe z ciuchami i wierzchnim okryciem stóp, gdzie liderzy odnotowali nawet kilkusetprocentowy wzrost. Podobnie jak e-sklepy prowadzące sprzedaż artykułów dla dzieci i niemowląt.

Skokowy wzrost odwiedzin odnotowują też drogerie internetowe, sklepy zoologiczne oraz strony marek oferujących zakupy spożywcze przez Internet.

Dobrze sprzedają się artykuły RTV i AGD i sprzęt sportowy.

10. HoReCa: hotele, hostele i inne obiekty noclegowe

Trwa kolaps w branży hotelarskiej. Wprowadzone przez rząd kolejne ograniczenia w związku z koronawirusem zakładają, że hotele i inne miejsca noclegowe działające na zasadzie wynajmu krótkoterminowego zostają zamknięte.

U wielu naszych klientów, szczególnie dotyczy to hosteli i mniejszych miejsc noclegowych, zaczyna się panika. Panuje przekonanie, że zmiany w kierunku dostosowania hoteli do sytuacji wymagają sporych nakładów pieniężnych.
Zapomina się, że nawet stanem na 01.04.2020 r. istnieje furtka w postaci możliwości korzystania z usług noclegowych przez osoby w ramach wykonywania obowiązków służbowych (np. pracownicy budowlani) lub zadań służbowych, lub pozarolniczej działalności gospodarczej, lub prowadzenia działalności rolniczej. Dla tych osób hotele pozostają otwarte.
Działania w zakresie e-marketingu nie wymagają dużych nakładów, a przynoszą wymierne korzyści w postaci przyciągnięcia ww. segmentu klientów, który w przypadku braku działań skorzysta z oferty konkurencji.

Patrząc jednak szerzej, wywołany przez COVID-19 kryzys w branży HoReCa zmusza do rzetelnego audytu istniejących działań offline’owych i online’owych (w przypadku mniejszych graczy – stworzenie strategii marketingowej od podstaw) w nadziei na uzdrowienie sytuacji.
Ciekawe mogą być pomysły na popularne choćby w Finlandii hotele samoobsługowe (brak recepcji – jedyni pracownicy, których klient też zresztą nie widzi, to pokojówki i obsługa kuchni), szczególnie przy uwzględnieniu drugiej fali koronawirusa na jesieni.

Kryzys przeżywają biura podróży. Istniejące rezerwacje są anulowane lub przenoszone na późniejszy okres.

Kryzys gospodarczy dotknął tanie podróżowanie. Przynajmniej na jakiś czas spadnie ruch na agregatorach i stronach typu Fly4Free, Lifehacker, WakacyjniPiraci oraz w innych serwisach oferujących tanie loty, noclegi i sposoby na tanie podróżowanie po świecie. Brakuje na razie pomysłów na jakiekolwiek skuteczne działania w przestrzeni wirtualnej.
Dość mroczne perspektywy branży potwierdzają słowa przewodniczącej WWTC (Światowej Rady Podróży i Turystyki) Glorii Guevary, która szacuje, że branża turystyczna skurczy się w 2020 roku o ¼.

Przynajmniej na jakiś na znaczeniu zyska turystyka wewnętrzna.

11. HoReCa: restauracje i catering

Gastronomia i żywność online przeżywają dla odmiany złoty okres. Dotyczy to jednak tych lokali, które oferują jedzenie na dowóz.
Z nowości – większa popularność dań dietetycznych oraz wykorzystujących składniki (produkty) od regionalnych dostawców z obszarów ekologicznych.

Dla marek gastronomicznych pandemia koronawirusa jest najlepszym okresem na grywalizację, organizację konkursów i rozliczne aktywności wirtualne.

Kilka sieciówek w Chinach uruchomiło transmisje na żywo, podczas których widzowie prosili blogerów, by jedli w ich imieniu określone dania. Można to spisać na inną mentalność, ale jedno jest pewne – Twoja marka powinna zostać dla klienta najlepszym i najserdeczniejszym przyjacielem.

Popularna w Rosji pizzeria „Dodo Pizza” dostarcza klientom wraz z zamówieniem maseczki ochronne i środki antybakteryjne. Aktywnie udziela się online, stale skracając czas reakcji na zapytania w serwisach społecznościowych.

Wielka depresja panuje wśród kierownictwa ekskluzywnych restauracji, właścicieli barów i kawiarni. Klienci odwiedzają je raczej offline i płacą nie tyle za smak, co klimat lokalu. Wygląda na to, że kawiarnie i bary w okresie panoszącej się pandemii nie za bardzo mają co im zaoferować. W przypadku barów sprawę dodatkowo komplikuje zakaz sprzedaży alkoholu przez Internet.

Nie wszyscy jednak siedzą z założonymi rękami i już teraz podejmują proste kroki, które zaowocują w przyszłości. Przykładem może być choćby zgłoszenie restauracji do Yelp Reservations, DinnerBooking, easyTableBooking, Quandoo, TableIn czy szczególnie dobrych dla SEO OpenTable od Booking.com i TheFork od TripAdvisor.com.

Niektóre restauracje z Europy Zachodniej wprowadziły hojne rabaty w zamian za płatność z góry. Przykładowo „karty przedpłacone” za 50€ umożliwią wybór dowolnych dań o wartości 60–75€.

Epidemia koronawirusa w 2020 to najlepszy moment na opracowanie skutecznej polityki marketingowej firmy, w tym tak ważnych elementów jak przygotowanie programu lojalnościowego dla klientów restauracji.

12. Usługi pocztowe, firmy kurierskie, rynek dostaw jedzenia

Nasze biuro tłumaczeń korzysta z usług różnych firm kurierskich. Przesyłki krajowe i międzynarodowe, zawierające tłumaczenia przysięgłe (poświadczone), transkrypcje na nośnikach danych itp. obsługują nasi partnerzy z takich firm, jak DHL, Siódemka, UPS, DPD. Zapewniają one ekspresowe dotarcie do wszystkich obszarów biznesowych na całym świecie. Po tym, jak wdrożyliśmy działania antykryzysowe w związku z zagrożeniem COVID-19, usługi firm kurierskich stały się głównym sposobem na szybką i bezpieczną obsługę niektórych typów zleceń, a dostawcą pierwszego wyboru został InPost (Grupa Integer.pl). W dobie epidemii Paczkomaty® działają precyzyjnie jak szwajcarski zegarek, a po wprowadzeniu usługi „Paczka w Weekend” podobnego wyboru dokonały inne zaprzyjaźnione przedsiębiorstwa z naszego otoczenia biznesowego.

Na brak klientów nie mogą narzekać również firmy oferujące dostawy jedzenia, takie jak Glovo, Wolt, Uber Eats i Pyszne.pl.

W obliczu szybko postępujących zmian, w tym zmiany w prawie, możliwe są roszady na rynku obsługi przesyłek. Prawdziwie innowacyjną zmianą byłoby wprowadzenie powszechnej bezkontaktowej obsługi poczty. Dalej niezagospodarowana jest nisza technologii wspierającej przesyłki sądowe i prokuratorskie + potwierdzenie odbioru przesyłki via system EPO (Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru).

To jedna z nielicznych branż, która wydaje się zupełnie nie odczuwać skutków stagnacji z powodu panującej sytuacji epidemiologicznej. I to tutaj mogą zajść prawdziwie rewolucyjne zmiany. Niewykluczone, że szersze zastosowanie będą miały oferujące usługi elektroniczne portale informacyjne, a kolejne banki i urzędy postawią na ekologiczną, a zarazem bezpieczną pocztę cyfrową wykorzystującą do potwierdzenia autentyczności i niezmienności dokumentów technologię blockchain. Alternatywą może stać się bezpieczny portal oferujące logowanie przez profil zaufany/e-dowód lub kwalifikowany podpis elektroniczny.

13. Automatyka i robotyka: roboty i drony

Biorąc pod uwagę lawinowy wzrost liczby zleceń w firmach kurierskich, zastanawia brak widocznych zmian w kwestii wykorzystania robotów i dronów do tychże celów.

Na razie pozostaje więc patrzeć na nowości na innych rynkach.

14. Rynek przewozów

Sektor usług przewozowych mógł dostać zadyszki i nie tylko z powodu wprowadzonej w wielu miastach Polski darmowej komunikacji zbiorowej. A jednak po początkowym szoku korporacje taksówkarskie, Uber, Bolt czy Free Now zaczęły wprowadzać zmiany mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa zarówno pasażera, jak i kierowcy.
Ponadto intensywnie promowana przez urbanistów (a na razie ciągle darmowa) komunikacja zaczyna być kojarzona z brakiem higieny oraz źródłem różnych chorób.

Pomimo wprowadzonych zasad bezpieczeństwa, w tym wygradzaniu miejsc w tramwajach czy autobusach taśmami, popularne stały się smutne poniekąd memy o komunikacji miejskiej, gdzie pojazdy komunikacji zbiorowej nazywane są „pociągami śmierci”.

15. Rynek MICE/branża eventowa

Walka z koronawirusem w Polsce spowodowała liczne obostrzenia na rynku MICE: zakaz działalności związanej z organizacją, promocją lub zarządzaniem imprezami takimi jak targi, wystawy, kongresy, konferencje, spotkania, włączając działalności polegające na zarządzaniu i dostarczaniu pracowników do obsługi terenów i obiektów, w których te imprezy mają miejsce.

Podobnie jak w przypadku rynku przewozowego, kryzys dotkliwie uderzył w organizatorów wydarzeń i wyjazdów, scenotechników i in. Szczególnie przykry jest fakt, że stało się to w najlepszym dla branży sezonie wiosennym, który zwyczajowo generuje ok. 30-40% przychodów agencji eventowych.

Według danych z serwisu Briefly, 67% polskich podmiotów z branży gastronomicznej i eventowej wstrzymało całkowicie funkcjonowanie, a 32% działa w ograniczonym stopniu.

16. Nowe usługi, w tym usługi mobilne

Zwiększone zainteresowanie swoimi usługami obserwują pralnie ekologiczne, warsztaty samochodowe, księgarnie internetowe i wydawnictwa (e-booki, audiobooki), obiekty kultury oferujące dostęp online do swoich zbiorów,

Kibicujemy klientom wprowadzającym na rynek relatywnie nowe usługi – robienie zakupów spożywczych, odbieranie przesyłek pocztowych, usługi niani, usługi kosmetyczki/fryzjera.
Mija się to z ideą i logiką samoizolacji, niemniej ma miejsce i warto o tym wspomnieć jako o trendzie.

17. Branża beauty

Podobnie jak w przypadku branży gastronomicznej i wellness, kwarantanna sprzyja wzmożonej konsumpcji wiedzy w postaci cyfrowej.

Zaprzyjaźnione salony kosmetyczne zintensyfikowały działania marketingowe w Internecie, publikując na Instagramie i na blogach firmowych artykuły eksperckie oraz organizując transmisje online, podczas których pokazują, jak odświeżyć swoją fryzurę w warunkach kwarantanny domowej, jak pielęgnować paznokcie czy dbać o cerę.

Salony spa zamiast usług zaczynają oferować własne produkty do pielęgnacji ciała.

18. Branża reklamowa – marketing cyfrowy

To zaskakujące, że borykając się ze spadkiem zamówień, wiele firm nie posiada strony WWW. Stworzenie strony internetowej, napełnienie jej treścią w języku polskim i przetłumaczenie na języki obce jest jedną z najtańszych form promocji i reklamy.

Nasi klienci różnią się, jeśli chodzi o strategię reklamowania strony w Internecie (SEO, PPC, SEM, choć często kilka tych rozwiązań naraz), ale pomijając spory odsetek przedstawicieli branży hotelarskiej, wspólnym mianownikiem są działania w jakimkolwiek z trzech kanałów.

Pandemia koronawirusa przypomniała wszystkim, co to jest marketing 101.

Koronawirus SARS-CoV-2 a gospodarka: podsumowanie

Pandemia na pewno wpłynie na naszych klientów. Odmieni nasze życie, sposób pracy i spędzania czasu wolnego. Pozostaje wierzyć, że to będzie dobra zmiana.

Koronawirus wygasi część zawodów, które i tak powoli zanikały. Automatyzacja i cyfryzacja uruchomiły poważne zmiany w otaczającym nas świecie, a koronawirus SARS-CoV-2 jedynie je przyspieszył.
Niektóre branże dzięki koronawirusowi będą wielkimi wygranymi (medycyna i farmaceutyka, branża internetowa i technologie, catering dietetyczny, firmy kurierskie, dostawcy płatności bezdotykowych).
A wszystkie pozostałe sektory gospodarki czeka po prostu żmudna praca¹.

Dramaturg Eugène Ionesco powiedział kiedyś:

Gdzie nie ma kryzysów, tam jest stagnacja, skamieniałość i śmierćKliknij, aby Tweetnąć

Powyższa lista branż i zachodzących w nich zmian bynajmniej nie jest pełna. W dużej mierze opiera się ona na informacjach otrzymywanych przez nas podczas realizacji usług tłumaczenia i lokalizacji.

Pandemia koronawirusa to najgorszy czas na biznesową „hibernację”. Niski koszt działań marketingowych w Internecie sprawia, że taka inwestycja zwróci się z nawiązką, jeśli tylko uzbroimy się w cierpliwość i potraktujemy działania promocyjne w Internecie jako konieczność.

Warto pamiętać, że uruchomiony przez polski rząd pakiet osłonowy dla firm (tzw. „tarcza antykryzysowa”) przewiduje konkretne rozwiązania dla sektora MŚR.
Zmiany w prawie, wprowadzające specjalne rozwiązania i pomoc dla przedsiębiorców zawierają m.in. kredyty i pożyczki dla firm. Żeby nie zmarnować i banalnie nie „przejeść” tych pieniędzy, warto poświęcić czas na opracowanie strategii marketingowej na rynku polskim i zagranicznym. Dopiero wtedy można przejść do kolejnego kroku i zainwestować w konkretne usługi dla biznesu, takie jak np. audyt i pozycjonowanie strony internetowej, opracowanie kampanii reklamowych, wielojęzyczna promocja w serwisach społecznościowych, kampanie PPC i CPC czy tworzenie multimediów.

Planowanie ciągłości i zarządzanie kryzysowe w celu zachowania płynności finansowej biznesu staje się koniecznością dla większości przedsiębiorców. Konsekwencje decyzji oraz działań podjętych w tym niezwykle trudnym okresie będą wykraczały daleko poza teraźniejszość biznesu.

Rozmiar
Kontrast
Share via
Copy link
Powered by Social Snap