15 maja 2017 roku prezydent Ukrainy podpisał ustawę wprowadzającą sankcje przeciwko 468 firmom rosyjskim i ich ukraińskim spółkom córkom. Na listę trafiły m.in. rosyjskie serwisy społecznościowe (VKontakte/vk.com, Odnoklassniki, Moy mir), wyszukiwarki (przede wszystkim Yandex), portale internetowe i serwisy darmowej poczty (Mail.ru), firmy produkujące antywirusy (Kaspersky, Dr.Web), systemy ERP i CRM dla biznesu, w tym niezwykle popularny na obszarze postradzieckim pakiet 1С (1C: Przedsiębiorstwo i in.). Sprawdzamy, jak będą wyglądała po zmianach promocja na Ukrainie, kampanie marketingowe i reklamowe.

Reklama i promocja na Ukrainie: rosyjskie serwisy społecznościowe, wyszukiwarki i antywirusy tracą rynek ukraiński kampanie reklamowe marketingowe Ukraina

Promocja na Ukrainie nie wykorzysta już rosyjskich produktów IT

Wśród zablokowanych serwisów główny konkurent Google na obszarze WNP – Yandex, wraz z popularnymi usługami (m.in. system reklamowy Yandex Direct, serwis przechowywania danych w chmurze Yandex.Disk, narzędzie dla webmasterów Yandex.Webmaster, sklep z muzyką Yandex.Music, system płatności elektroniczne Yandex.Kassa, prognoza pogody Yandex.Weather, przeglądarka internetowa Yandex, serwis internetowy Yandex.Maps, usługi transportowe Yandex.Taxi i in.).
Ponadto sankcje dotknęły również ABBYY, produkującą słowniki Lingvo i programy do OCR Finereader, natomiast ominęły innego dużego gracza – serwis Rambler, który zapowiada nowe inwestycje.

Jak wpłyną zmiany na ukraiński rynek usług IT

Vk.com, Yandex, Ondoklassniki oraz Mail.ru wchodzą według Alexa.com do TOP-10 najczęściej odwiedzanych stron na Ukrainie.

Małe firmy zaczną częśćiej wykorzystywać sklepy internetowe, takiej jak Prom.ua czy Olx.ua. Oczekiwane jest zwiększenie udziału w rynku ukraińskim serwisu społecznościowego Facebook, wyszukiwarki Google i pokrewnych produktów tych firm. Budżety reklamowe, znowuż, trafią do Google, YouTube’a, Facebooka i Instagrama. Wzrośnie popularność komunikatorów Viber, Skype, Telegram.
Swoją szansę widzę firmy oferujące wdrożenie systemów CMS oraz takich platform, jak Wix.com.

Rynek zareagował gwałtownym spadkiem cen akcji firmy Yandex oraz Mail.ru Group. Nietrudno przewidzieć, że wartość rynkowa spółek Yandex, Mail.ru czy będzie nadal spadała i powodem jest uszczuplenie liczby użytkowników każdego z serwisów o ok. 15 milionów Ukraińców. W przypadku (120-140 mln użytkowników Internetu) daje to co najmniej -15%.

Duże szanse widzą za to przedsiębiorstwa produkujące programy finansowo-księgowe, w tym polskie spółki software’owe. A jest o co się bić – samych tylko firm, które jeszcze korzystają z 1C jest ponad 300 tysięcy.
Powody do radości mają również firmy świadczące usługi optymalizacji pod kątem wyszukiwania.

Ukraiński rynek usług IT cechuje bardzo duże rozproszenie. Bardzo dobrze to widać patrząc na popularne na Ukrainie serwisy pocztowe.

popularne na ukrainie ukraińskie serwisy pocztowe ukraina

Z nowej sytuacji mogą cieszyć się polscy eksporterzy, gdyż promocja na Ukrainie będzie zużywała znacznie mniej zasobów niż dotychczas.
Aby rozwinąć eksport na Ukrainę, wystarczą działania marketingowe w tradycyjnych, dobrze znanych serwisach reklamowych oraz społecznościowych.

Rozmiar
Kontrast