• Skład połączone trolejbusy Skoda 9Tr Kijów 1986
  • Trolejbus ciężarowy KGT-1 Moskwa
  • trolejbus irisbus cristalis francja limoges
  • historia trolejbusu Trolejbus obchodzi 135. urodziny
  • Trolejbus odbierak prądowy pojedynczy Eberswalde 1940
  • Trolejbus podziemny w Kurobe Japonia
  • Trolejbus Solaris Trollino 12 TLT Tychy Polska
  • Trolejbus w USA
  • Trolejbus wycieczkowy z otwartym dachem
  • trójczłonowy trolejbus przegubowy przegubowiec Hess lighTram 3 Zurych Szwajcaria
  • Linia trolejbusowa Brema 1910
  • Pierwszy trolejbus - uruchomiony w 1882 w Berlinie Elektromote Siemensa
  • Pietrowy trolejbus Moskwa 1939
  • Trolejbus Ganz-Solaris Trollino 12 II generacji w Budapeszcie

Równe 135 lat w Berlinie powstał pierwszy na świecie trolejbus Electromote. Innowacyjna jak na tamte czasy technologia Siemens & Halske podbiła świat i zapoczątkowała ekologiczny transport, a linie trolejbusowe są wykorzystywane nie tylko w miastach, lecz także poza nimi. W dzisiejszej galerii biura tłumaczeń VEROLING zobaczycie, jak zmienił się trolejbus w ciągu ostatnich 135 lat.

Historia trolejbusu w Polsce i na świecie

Trolejbus to pasażerski pojazd drogowy zaprojektowany do przewozu więcej niż dziewięciu osób (wliczając kierowcę), napędzany energią elektryczną pobieraną z sieci trakcyjnej i nieporuszający się po szynach. Ma dwa odbieraki prądu połączone z zawieszoną nad jezdnią parą przewodów. Stąd nazwa od angielskiego słowa „trolley” i końcówki „bus” od omnibus (po łacinie – dla wszystkich). W Polsce trolejbusy korzystają z prądu stałego o napięciu 600 V.

(via Wikipedia)

Za pierwszy trolejbus można uznać uruchomiony w 1882 w Berlinie Elektromote. Kolejne konstrukcje były naturalnym kompromisem pomiędzy transportem opartym na sieci elektrycznej (tramwajami) a zbiorową komunikacją opartą na autobusach, wówczas napędzanych relatywnie słabymi silnikami benzynowymi. Pierwsza linia trolejbusowa z regularnymi przewozami pasażerskimi w Polsce o długości 2,2 km została uruchomiona w 1930 roku w Poznaniu. Tamże trolejbusy przy zjeździe do zajezdni korzystały z przewodu tramwajowego (jeden odbierak ślizgał się po nim, a specjalny – dolny – po szynie jako przewodzie powrotnym).

W okresie międzywojennym w szeregu miast Ameryki Północnej i w Wielkiej Brytanii dokonywano konwersji linii tramwajowych na trolejbusowe, dzięki czemu firmy eksploatujące sieci komunikacyjne ograniczały koszty utrzymania specyficznej dla trakcji infrastruktury szynowej (jezdnie miejskie były utrzymywane przez miasta). W okresie międzywojennym powstały pierwsze trolejbusowe nadwozia samonośne.

W latach 50. XX wieku rozwój autobusów z napędem spalinowym i obniżka cen paliw ropopochodnych przyczyniła się do upadku wielu sieci trolejbusowych i zastąpieniu ich autobusami. Jednocześnie zaczęto używać do budowy trolejbusów nadwozi autobusowych (np. Chausson-Vetra) zamiast nadwozi specjalnych.

Obecnie ze względu na konieczność ograniczenia szkodliwej emisji i możliwość pozyskiwania energii elektrycznej z czystych źródeł transport elektryczny, w tym trolejbusy przeżywają renesans.

Trolejbus w Polsce

W XX wieku w Polsce istniało 15 linii trolejbusowych. Trolejbusy oferowały ekologiczny przejazd mieszkańcom Bydgoszczy, Dębicy, Jeleniej Góry, Olsztyna, Słupska, Poznania, Wrocławia, Warszawy, Wałbrzycha. Obecnie trolejbusy jeżdżą w trzech polskich miastach: Gdyni/Trójmieściu, Lublinie oraz Tychach.

Branża motoryzacyjna ma na swoim koncie setki różnych modeli trolejbusów. Najsłynniejszy polski producent trolejbusów to oczywiście Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie są budowane z nadwoziami trzeciej generacji.

Firma Solaris Bus & Coach produkuje od 2002 roku trolejbusy w trzech wersjach różniących się długością i pojemnością. Są to: Solaris Trollino 12, Solaris Trollino 15, Solaris Trollino 18.
Pierwszy prototypowy trolejbus Trollino powstał w 2001 roku na bazie niskopodłogowego autobusu serii Solaris Urbino pierwszej generacji. Miał on 12 metrów długości, wykorzystano w nim układ napędowy polskiej firmy Elmor, a montaż ostateczny prowadziła firma Trobus Gdynia. Do produkcji seryjnej trafiły trolejbusy z nadwoziami drugiej generacji.

Ciekawostka: Firma Solaris jest pierwszym na świecie producentem trolejbusów o długości 15 metrów.

Rozmiar
Kontrast