Metaverse jest modnym hasłem, które w ostatnim czasie staje się coraz popularniejsze. Niektórzy mieli już okazję zagłębić się w wiedzę na ten temat, podczas gdy inni słyszą to hasło po raz pierwszy. Czym właściwie jest metaverse? Jak to wpłynie na lokalizację? 

Czy to totalna nowość?

Mark Zuckerberg jako zwolennik łączenia się nowych technologii, koncepcji, a nawet filozofii, powiedział o metaverse, że jest to “wciągająca wersja Internetu — zamiast patrzeć na coś na ekranie, będziesz miał wrażenie, że znajdujesz się w środku lub jesteś tam obecny wraz z inną osobą”. 

Umieszczanie obecności w rozszerzonej rzeczywistości (XR) w środowisku wirtualnym jest obecne zarówno w rozrywce, jak i w środowisku biznesowym, natomiast to świat gier zrobił jak dotąd największe postępy w tym kierunku. Od prawie dwóch dekad platforma gier i multimediów online Second Life udostępnia uczestnikom wirtualny świat, w większości wypełniony treściami tworzonymi przez użytkowników i zawierający własną wirtualną, ale rzeczywistą walutę wymienialną. Innym przykładem jest Epic Games, który pozycjonuje Fortnite jako metaverse. Popularne platformy Minecraft i Roblox mogą także stanowić podstawę do podobnych zastosowań dzięki swoim ogromnym wirtualnym światom i szerokiemu zakresowi wspólnych doświadczeń. 

Obecność wirtualna jest jednak tylko częścią koncepcji metaverse i chociaż Zuckerberg położył duży nacisk na zmianę nazwy firmy Facebook Inc. na Meta, nie jest on jedyną zainteresowaną stroną w tym obszernym temacie. 

Charakterystyka metaverse

Matthew Ball, inwestor kapitału wysokiego ryzyka, zdefiniował metaverse jako niezwykle zróżnicowane i oparte na współpracy przedsięwzięcie — zaludnione treściami i doświadczeniami „tworzonymi i obsługiwanymi przez niewiarygodnie szeroką gamę współtwórców, z których niektórzy są niezależnymi osobami, a inni mogą być nieformalnie zorganizowanymi grupami lub przedsiębiorstwami komercyjnymi”. Inne kluczowe cechy, które wymienia, to ciągłe, synchroniczne działanie, w pełni funkcjonująca gospodarka i ” bezprecedensowa interaktywność danych, cyfrowych przedmiotów/aktywów, treści itp. w każdym z tych doświadczeń”.

Pod hasłem czwartej rewolucji przemysłowej łączy się również wiele technologii, w tym 5G, robotyka, uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja (AI) i inne, które mają pomóc w napędzaniu nowej rzeczywistości.

Komunikacja w metaverse

Zuckerberg wspomniał o potrzebie wbudowania w metawersy funkcji tłumaczeniowych, które pozwoliłyby użytkownikom na dostęp do treści w ich własnym języku, ale także na natychmiastową komunikację z innymi osobami w dowolnym języku. Idea takiej technologii tłumaczenia w czasie rzeczywistym może nadal sprawiać wrażenie funkcjonującej w sferze science fiction, natomiast tłumaczenie maszynowe (MT) jest udoskonalane w tempie ekspresowym, dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. Możliwości wydają się niemal nieograniczone. 

Kosmolokalizacja, która wykracza poza język

W metaverse już teraz można dostosować awatara oraz przestrzeń osobistą lub wspólną i zapraszać do niej innych. W przyszłości, wraz z przyjęciem bardziej zaawansowanych systemów i podejść, możliwe będzie nawet lokalizowanie wspólnych środowisk wirtualnych, tak aby poszczególne osoby doświadczały ich w różny sposób, w zależności od własnych oczekiwań i preferencji kulturowych. Dane i systemy potrzebne do tworzenia takich dostosowanych do potrzeb doświadczeń są już dostępne — zasadniczo nie chodzi o każde pojedyncze doświadczenie, które jest lokalizowane w odosobnieniu, ale o wszystkie połączone elementy tworzące metaverse. 

Praktyczne skutki obliczeń przestrzennych i kosmolokalizacji

Chcąc przedstawić to na podstawie przykładu, wyobraźmy sobie szkolącego się medyka 

— niezależnie od tego, w którym miejscu na świecie się znajduje, może uzyskać dostęp do przydatnych zasobów i komunikować się bezpośrednio z ekspertami w danej dziedzinie. AR i VR mogą umożliwić im przećwiczenie nieznanej procedury pod okiem kolegi znajdującego się tysiące kilometrów stąd. Informacje będą dokładnie przetłumaczone, ale także zlokalizowane, tak aby uwzględniały wszelkie różnice w oficjalnych krajowych wytycznych dla medyków, ogólne praktyki pracy, a nawet dostępność specjalistycznego sprzętu. 

Dla przedsiębiorstw zorientowanych na przyszłość metaverse i związane z nim obszary, w tym kosmolokalizacja, stanowią okazję do przyjęcia zupełnie nowych sposobów myślenia i znalezienia się w ścisłej czołówce nowej, wyjątkowej ery ekonomii doświadczeń.

Chcecie wprowadzić swój produkt na zagraniczny rynek i potrzebujecie usługi lokalizacji, skontaktujcie się z nami. Chętnie opowiemy więcej o naszej ofercie. Wycenę możecie zamówić przez nasz formularz wyceny.

My:

https://open.spotify.com/user/31tckupqz4t6fekgj5nqeiv3dbfa
https://www.instagram.com/veroling_pl/?hl=uk
https://www.youtube.com/c/VerolingLSP

Usługa lokalizacji 

4.6/5 - (10 votes)